Recenzia knihy Protestantizmus a ženy

Monday, 6 December 1999 | Zošity humanistov č. 12

Liliane Crété: Protestantisme et les femmes (Protestantizmus a ženy), Vydavateľstvo Labor et Fides, Paris 1999.

Kniha vyšla v novej edícii Protestantský pohľad na svet a opisuje vplyv protestantizmu na emancipáciu žien v jej začiatkoch, t. j. v 16. a 17. storočí, keď sa v Európe šírili reformované cirkvi.

Ak do tých čias bola žena asimilovaná k hriešnej Eve, pôvodkyni dedičného hriechu, alebo k panne Márii, nepoškvrneného počatia; vtedy sa jej začalo priznávať nové postavenie, a to reprezentácia života a matky. Mnohým prebudeným ženám, ktoré sa obrátili na protestantizmus, táto nová úloha veľmi vyhovovala, lebo prispievala aj k šíreniu ich nových náboženských presvedčení.

To boli začiatky demystifikácie sexuality a výchovy žien k správnej výchove detí – najprv asi len vo veciach protestantskej viery, no čoskoro sa k tomu pridružila alfabetizácia, zdravotná hygiena atď. Jedno neprichádzalo naďalej do úvahy: že by žena mohla hrať nejakú úlohu v reformovanej cirkvi. Protestantská žena ostávala „modelom pobožnosti, cnosti, odvahy a skromnosti“. Už predtým reprezentovala hospodárku a podľa Otcov reformácie mala ňou aj ostať. Ale protestantské ženy vedeli ťažiť zo zvyšujúcej sa úrovne svojho vzdelania a z rastúceho významu v rodine a spoločnosti. Už vtedy začali brániť myšlienku rovnosti pohlaví vo všetkých oblastiach spoločenského (aj cirkevného) života a neprestali to robiť dodnes. Úspechy sa dostavili – v západnej Európe sú už protestantské cirkvi, kde ženy môžu zastávať úrad biskupa.

tags , , , ,