Doslov Stanislava Komárka ku knihe Boží blud *
Wednesday, 14 October 2009 | Zošity humanistov č. 79
Rastislav Škoda
Autor už v prvej vete oznamuje, že nemá rád Richarda Dawkinsa a v poslednej vete to stupňuje až do bizarného obrazu, že radšej demonštratívne ponesie v procesii na Božie telo baldachýn, ako by sa s „prorokom“ Dawkinsom mal stretnúť.
Tým nakoniec veľmi neprekvapuje, keďže v metaforách už predtým prejavil záujem o klerikov aj biskupov a gregoriánske chorály. Nepoznám jeho dielo; návšteva internetu ma prekvapila množstvom titulov a chudobou informácií o nich. Napriek neinformovanosti píšem tieto riadky; budú tým menej niečím ovplyvnené.
Často som čítal o postmodernizme a New age a hľadal som príklad: teraz mi skočil do očí po prečítaní článku a najmä po vete, že
„svet kontrolovaný ideologizovanými vedcami jeho (Dawkinsovho) razenia by nebol o nič radostnejší ako ten, kontrolovaný ajatolláhmi, prelátmi, či rabínmi“.
Relativizmus pravdy, obrana absurdna, subjektivizmus atď. Čo hľadá tento muž na filozofii? Nepatrí tam, ak považuje obcovanie svätých a prírodný výber za porovnateľné intelektuálne konštrukty, z ktorých si majú jeho študenti slobodne vybrať. Kazí mládež, ak učí nevidieť rozdiel medzi teokraciou prelátov a demokraciou univerzít. Iste ho s plesaním príjmu medzi seba teológovia všetkých farieb.
Vyslovene veľkodušne odmieta aj darvinovskú „svojráznu kombináciu náhody“ a „neviditeľnej ruky selekcie“, aj „Veľkého Konštruktéra“ a odporúča nám do pozornosti, že hmota má „svoju vlastnú spontaneitu“, ktorá sa v živých organizmoch „akosi potencuje“ a vedie „cez divoko obžerné „sebavyjadrenia“ živočíchov a rastlín až k ľudskej relatívnej slobode“. Ak odhliadneme od nevedeckých, len v ezoterike bežných výrazov „vlastná spontaneita“ (?) a že niečo sa „akosi potencuje“ (?) a ak pripustíme básnickú voľnosť „obžerstva rastlín“, je to predsa presne reč evolučnej teórie, len inými slovami – je to jej plagiát. Vydáva sa za autora, či inde niekoho menuje? Neviem. To by nemalo ostať bez dôsledkov.
Mám podozrenie, že pán Komárek Boží blud nečítal – on ho len prelistoval a našiel pár miest, ktorými chcel medzi svojimi zabodovať podobne ako na inom mieste smiešnou vetou „lidé jako velkokapitalista Ford udělali pro odstranění ošklivého raného kapitalismu víc nežli všichni rudí komisaři dohromady“ (www.sedmagenerace.cz). Je jasné, že autor tohto ašpiranta na wikicitát miluje kapitalizmus a nenávidí socializmus. Rovnako jednoznačným sa ukazuje, že sa rád zriekne vedeckého podkladu pre svoj svetonázor (darvinizmu) – pre ktorý na štyroch stranách textu nenašiel jednu schvaľujúcu vetu, ale do úvahy prichádza nad ním pousmiatie – a s chechotom ponesie baldachýn.
Nie takto som si predstavoval chýrny český ateizmus intelektuálov.
Ťažko povedať, čo viedlo vydavateľa, aby takto otvorene odradzoval svojich potenciálnych kupujúcich. Dúfam, že aj tak na knihe zarobil.
* Dawkins, Richard – Boží blud: Přináší náboženství útěchu nebo bolest?, Praha: Academia, 2009. 480 s. (Galileo, sv. 25).
1 Comment to Doslov Stanislava Komárka ku knihe Boží blud *
zajímalo by mne zda třeba i do křesťanských či jiných fantastických (duchařské apod.) by vydavatel vložil názor - např. Dawkinsův pro vyrovnání.
Kupující chce koupit Dawkinse. Kdyby chtěl číst něco jiného tak sáhne po něčem jiném. Ta upřímná snaha některé knihy učinit “vyváženými” působí legračně v kontrastu se všemi těmi jež vyvažování jak se zdá nepotřebují.
Ale i tak super že to vyšlo česky.
Pridaj komentár
Rubriky
Linky
Hľadaj
Nové komentáre
- Cvičenia - Polemika o vede, viere a ideológii on Drobné správy v ZH 32
- Nezmysel, že zlo neexistuje – Humanisti.sk on Nezmysel, že zlo neexistuje
- Lemmy on Nezmysel, že zlo neexistuje
- Silvermanova stávka – Humanisti.sk on Silvermanova stávka
- Racionalita viery podľa J. Grygara - Polemika o vede, viere a ideológii on Racionalita viery podľa J. Grygara
- Lemmy on Tak vravel Zarathustra
- pocudovany on Tak vravel Zarathustra
- Pavol Stankovič 1953 on Georgijské kamene – granity smerníc
- Zamyslenie nad jedným falošným listom – Humanisti.sk on Zamyslenie nad jedným falošným listom
- Zamyslenie nad jedným falošným listom – Humanisti.sk on Hlboko veriaci neverec Einstein
- Nealternatívna alternatíva – Humanisti.sk on Humanistický manifest 2000
- Humanistický svetonázor – Humanisti.sk on Predstav si, nebo neexistuje – 3. kapitola
- Dlhoročný ateista sa už necíti byť kresťanom – Humanisti.sk on Predstav si, nebo neexistuje – 3. kapitola
- Eduard Chmelár: „Nie som veriacim kresťanom…“ – Humanisti.sk on Vrenie medzi humanistami po Dni humanistov 2012
- viera schmidtová on Ružík Vladimír – životopis
June 15, 2011