Matrikoví katolíci sa vyfarbujú

Sunday, 15 February 2015 | Zošity humanistov č. 103

Rastislav Škoda

Sekularizácia je na postupe. Môže sa viera vrátiť?

Moja mama spievala piesne, zväčša len refrény, ktoré som nikdy nepočul v rozhlase, tobôž v televízii, ako napríklad „A ja si milenku nenechám (opakuj), trebárs na tom svete (opakuj) nič nemám.“ Z čoho to mohlo byť? Alebo: „Poslouchejte, lidi, smutnou tragédii, dítky šly vesele na výlet, víc se nevrátili.“ (V roku 1936 v Rakviciach na Dyji na južnej Morave sa pri školskom výlete pri prevoze cez rieku potopila kompa a utopilo sa 31 z 52 školákov.) Prekvapuje ma, že ani na Googli po nich nenachádzam stopu. V tom čase ma rodičia posielali v nedeľu do kostola a neskoršie ako gymnazista bývajúci v Trnave, som musel nosiť potvrdenie od p. farára na našej dedine, že som tam bol na nedeľnej povinnej omši (keď sme po čase chodili za kostol, vzájomne sme si ho sami vyrobili). To všetko patrí minulosti. Môže sa niečo vrátiť?

Pápež František žne súhlas za svoje progresívne názory, ktoré sa môžu zdať pokrokové len pri porovnaní s výrokmi jeho predchodcu Benedikta XVI. a ktoré dogmatickí kresťania typu budúceho kandidáta na prezidentstvo USA Ricka Santorum „len ťažko vedia počúvať“. Napríklad, že pojmy božského stvorenia a Darwinovho prírodného vývoja si neprotirečia, že cirkev sa má starať o chudobných a že sám nezatracuje ani homosexuálnych kňazov. Terajšiu situáciu charakterizuje skutočnosť, že v roku 2013 ho vyhlásil za osobnosť roka konzervatívny Time aj liberálny The Advocate (neoficiálny orgán komunity LGBT). Ťažko veriť, že prirovnaním mnohodetnej rodiny k vrhu králikov myslel kritiku preľudnenosti.

Nemalo by sa zabúdať, že František dosiaľ nič nezmenil na cirkevnej doktríne o týchto otázkach. Neodvolal Benediktovo urážlivé odsúdenie transgenderových ľudí, ktorí vraj strácajú ľudskú dôstojnosť. Ba čo viac, pred krátkym časom pochválil Slovákov, že bránia rodinu v referende, ktoré malo jednak zakázať manželstvá a adopciu detí rovnakopohlavným párom, jednak sexuálnu výučbu v škole. Výsledok referenda medzitým ukázal, že katolícka cirkev sa aj napriek pápežovmu zásahu čím ďalej, tým viac odcudzuje aj slovenským veriacim. Usmiata tvár pápeža na billboarde utvrdila síce presvedčenie skalných veriacich , ale nezviedla ani matrikových veriacich k prechádzke do neďalekej prázdnej volebnej miestnosti. Vôľa ľudu vyhrala v pomere 4:1.

Z vyše 30 priamych potomkov môjho otca (*1900) a mojej mamy (*1904) v priebehu storočia len jeden kľačiaval pred oltárom, aj to ako odstrašujúci príklad nehodného komunistom slúžiaceho kňaza-jezuitu. Téma viery či náboženstva prestala existovať v rodinách aj medzi rodinami a napriek snahám ostávam zatiaľ jediným aktívnym ateistom. Iba nezaslúžené bohatstvá cirkví a umelo nadnesené spoločenské postavenie kňazov sa občas odsudzuje. Nie všetci pravnuci boli pokrstení. Referenda sa zúčastnili len štyria a všetci hlasovali trikrát Nie.

Tie pekné piesne upadli do zabudnutia. Kdeže by tie mohli konkurovať ukričanému popu a rocku? Kto vie, či dnešní gymnazisti, bývajúci na dedine, nosia p. katechétovi potvrdenie o chodení (aj poza) kostol. Alabama sa práve dnes stáva 37. štátom USA, kde sú povolené rovnakopohlavné manželstvá. Sekularizácia je na postupe a to je dobre.

Článok bol uverejnený 13. 2. v Pravde v rubrike Názory. Redakcia Pravdy ho uverejnila v skrátenom vydaní.

tags , , , , , ,

21 Comments to Matrikoví katolíci sa vyfarbujú

Cibrinka
February 28, 2015

Cieľom referenda nebolo zakázať sexuálnu výchovu. Ako ste na to taký blud prišli, vysvetlíte mi?
Václav Havel si zasluhuje obdiv pre jeho chlapské rozhodnutie včas odísť. Pre tých, ktorí to nedokážu, zostáva naozaj tvrdá kritika.
Pri čítaní tohoto blogu som neveriacky krútil hlavou. Toľko zavádzania… Pápež niekedy prirovnával preľudnenosť Zeme k rozmnožovacím zvyklostiam králikov? Kedy? Kde?
Pokiaľ sa predsa rozhodnete brániť tento Váš hanebný výrok, dobromyseľne Vám poradím nájsť si skutočné slová pápeža k tejto téme na portále TvojOponent. Vložil by som sem aj link, ale Vy by ste ho zase zmazali s odôvodnením, že príspevok presiahol povolený rozsah - nikde a nikým nedefinovaný.

V zozname vedomých spolupracovníkov ŠTB je aj meno Bratislavčana Rastislava Škodu. Slušne sa spýtam: Je to Váš syn?

Lemmy
February 28, 2015

Ale, ale. Otázka z referenda: Súhlasíte s tým, aby školy nemohli vyžadovať účasť detí na vyučovaní v oblasti sexuálneho správania či eutanázie, ak ich rodičia alebo deti samé nesúhlasia s obsahom vyučovania?

Cibrinka
February 28, 2015

Keby ste,Lemmy, nepodliehali marxistickej propagande (nielen tej pána Škodu), vedeli by ste, že:
2. vatik. koncil prijal uznesenie o nutnosti rozumnej sexuálnej výchovy. Podľa Škodu teda koná pápež v rozpore s 2VK?
Pán Škoda trestuhodne cenzuruje diskusiu a neumožňuje slobodne čeliť klamstvám.
Preto linkujem externý text: http://pohladobcana.blogspot.sk/2015/02/tretia-otazka-referenda-dokedy-budu.html

Lemmy
March 1, 2015

Cibrinka, opäť klamstvo, ako môžem podliehať nejakej propagande, keď uvediem fakt? Netreba si vymýšľať.

Cibrinka
March 1, 2015

Fakt ste neuviedli fakt. Navodzujete dojem, akokeby be referendum malo zakazovať sexuálnu výchovu. Prečítajte si ešte raz linkový článok.

Rastislav
March 2, 2015

Pravdaže som to ja, dátum narodenia súhlasí. Som rád, že ste ma na to upozornili, dosiaľ to nik neurobil a sám som na to nepomyslel. Bŕŕŕ. Škoda.

Cibrinka
March 2, 2015

Dátum narodenia nesúhlasí - nerobte sa mladším…ale ďakujem za spam, potešilo.
Inak ako hodnotíte poškodenie pamätníka súdruhovi Biľakovi?

Rastislav
March 2, 2015

Akože dátum narodenia nesúhlasí? Čože to máte za dokumenty? Pozrite sa na to ešte raz a zväčšite si litery. Okrem toho myslím, že ste si už našli údaje o
tom, ako bľabotavý pápež (z mnohých slovenských synoným najpodobnejšie americkému blabblemouth) zavadil o rozmnožovanie králikov v súvislosti s
mnohodetnými rodinami. A tí, čo ničia pamätníky a náhrobníky, sú si vždy príbuzní - dnešní zarytí moslimovia v Iraku a Sýrii a pravdepodobne
katolícki antikomunisti v Bratislave. Obidvoch odsudzujem.

Cibrinka
March 2, 2015

Pán Škoda, uberte! Nepristane Vám taký osočujúci štýl.
Pápež a králiky: https://sites.google.com/site/tvojoponent/ateizmus/kulturna-vojna/tlak-verejnej-mienky-ako-nastroj/znevazovanie-cirkevnych-osobnosti/papez-frantisek
Môj názor na zničenie busty Biľaka je tu - nick pfff pfff - http://dennik.tyzden.sk/eugen-korda/2015/02/25/vasil-bilak-odpocivaj-v-pokoji/
A nešlo o katolíckeho antikomunistu, ale židovského umelca.
Čo sa týka registračných záznamov ŠTB, mal som na mysli asi iný dokument - išlo možno o Vášho menovca, ak nie syna či príbuzného (?) - nepoznám Vaše rodinné pomery. Nemyslím si, že je to vhodné tu dávať do diskusie. Ak máte záujem, pošlem to mailom - ale kam?

Rastislav
March 4, 2015

Nemáte cit pre logiku vecí, pán Cibrinka (hoci toto meno som v databáze slovenských priezvisk nenašiel.) 1. Ja som si istý, že na Slovensku nenájdete menovca s identickým menom, priezviskom aj dátumom narodenia, tak to prestaňte, prosím, opakovať. - 2. Z dát zápisov si môžete zistiť, že to nemohol byť môj syn, ktorý bol vtedy dieťa, ako sme ich mali všetci, narodení okolo roku 1923. – 3. Moja veta znie: „Ťažko veriť, že prirovnaním mnohodetnej rodiny k vrhu králikov myslel (pápež) kritiku preľudnenosti.“ Nepovažujem ju za hanebnú ani osočujúcu. Teraz vidím, že dosť nešikovne informujem o jeho schvaľujúcom postoji k mnohodetným rodinám, s čím mnohí nesúhlasíme.

Cibrinka
March 4, 2015

Meno Cibrinka je nick. Zbytočne hľadáte. Mohli ste sa spýtať priamo a ušetrili by ste si čas s hľadaním.
Ja Vás z ničoho neobviňujem. Ani nesúdim nikoho podľa zápisu v registri štb. Nemyslím si, že človek uvedený v takom registri je ihneď synonymom zla. Je tam mnoho ľudí rôznych vyznaní, veriaci aj oddaní liberáli. Fanatickí ateisti. Rôznych profesií aj charakterov.
Spýtal som a vy ste odpovedali.
Ten záznam, ktorý mám ja pred sebou, uvádza RŠ narodeného v roku 1946 ,ev.č. 192916.
Bratislavský “esenbák”. (Nepoznáte?)
http://www.upn.gov.sk/utvary-stb-a-ps-na-slovensku/priebeh-sluzby.php?osoba=613&pismeno=S

Rastislav
March 4, 2015

Čudný je Váš záujem o moju osobu a nie vec. Prepáčte alebo neprepáčite, obťažujete.

Cibrinka
March 12, 2015

Teraz ste ma zase sklamali. Zase utekáte z debaty ako človek, ktorý nemá čisté svedomie. Zaujímať sa o veci okolo nás je znakom skutočného sekulárneho humanizmu. Nenútim Vás odpovedať. Neochota odpovedať však ponecháva priestor na konšpirácie.

Cecibrený
March 25, 2015

Keď niekto nemá argumenty, začne s osobnými útokmi. Svedčí to o charaktere.

Cibrinka
March 27, 2015

Tzv. Cecibrený… Žiadny argument u Vás nevidím. Len pokus o zosmiešnenie identity diskutéra.
V mojich príspevkoch nieto osobných útokov. Dal som jasnú otázku pánovi administrátorovi na jeho spoluprácu s ŠTB. Je na ňom, aby vec vysvetlil a uviedol podrobnosti jeho spolupráce so štátnou bezpečnosťou. Otázka je legitímna. Najmä ak si uvedomíme, že pán Škoda je mienkotvornou osobou. Podobne ako iné osoby z registrov ŠTB. Pán Škoda je zaiste v dobrej spoločnosti (Mečiar, Sokol, Zvolenský…)

Necibrený
March 27, 2015

A to je to, čo tu robíte. Asi Vám v diskusii dochádza dych, alebo aspoň máte taký pocit, že nie ste schopný sa v diskusii dostať na vrch svojho súpera, keď máte potrebu klásť otázky týkajúce sa osoby diskutéra. Svedčí to len o malosti osoby.
http://tech.sme.sk/c/7276822/ad-hominem-co-uz-mi-prave-ty-budes-rozpravat.html

Necibrený
March 27, 2015

vypadla prvá veta: už Aristoteles upozorňoval na falošnú argumentáciu Ad hominem.
A to je to, čo tu robíte. Asi Vám v diskusii dochádza dych, alebo aspoň máte taký pocit, že nie ste schopný sa v diskusii dostať navrch svojho súpera, keď máte potrebu klásť otázky týkajúce sa osoby diskutéra. Svedčí to len o malosti osoby, o ničom inom.

Necibrený
March 27, 2015

Ešte citujem z článku, na ktorý som odkázal:
Sú to takzvané argumenty ad hominem, ktoré vlastne nie sú ani pravými argumentmi, skôr akýmisi pseudoargumentmi. Podstatou takýchto chybných argumentov je, že diskutujúci sa snaží odviesť pozornosť od jadra veci pomocou útokov na osobnú, odbornú alebo morálnu integritu svojho oponenta.

Cibrinka
March 27, 2015

Vážený diskutér Necibrený!
Práve naopak, dopúšťate sa rétorickej chyby.Používate unáhleného zovšeobecnenia, ak označujete akúkoľvek nepríjemnú otázku za argumentum ad hominem.

Vaše snaženie je priehľadné ako sklená tabuľa. Snažíte sa umlčať oponenta. Zabrániť mu klásť otázky, ktoré nelahodia Vášmu uchu.

Rastislav Škoda rozvinul diskusiu o jeho spolčení s ŠTB. Netuším, prečo ste sa zapojili do diskusie, ktorá sa Vás netýka. Alebo sa Vás týka?

Zaujímať sa o spojitosť s ŠTB je rovnako dôležité ako zaujímať sa o spoluprácu iných s KGB, Al Kajdou, Mosadom… Tieto organizácie totiž cez svojich spolupracovníkov usilujú o zmenu verejnej mienky a sledujú politické ciele. Spoločnosť Prometheus, s ktorou sa pán Škoda názorovo stotožňuje, má korene v totalitnom komunistickom systéme a nájdete v nej nejedného zaslúženého eštébaka. Moja otázka nie je útokom na dôstojnosť pána Škodu, ale smeruje na vysvetlenie súvislostí spolupráce alebo nespolupráce pána Škodu s touto zločineckou organizáciou. Zaiste tá otázka sa dá položiť aj pánom Sokolovi alebo Zvolenskému, ale tí tu nie sú. S čím teda máte problém? Logický problém? Hm?

Necibrený
March 27, 2015

Vaša odpoveď je smiešna, vykrucovať sa môžete ako chcete. Nesnažil som sa Vás umlčať, veď to ani nie je možné, snažil som sa o nemožnú vec, o Vašu sebareflexiu. Čudujem sa pánovi Škodovi, že sa vôbec pustil s Vami do diskusie. Svoj názor som povedal, viac nemienim pokračovať vo viditeľne neplodnej diskusii. (Vraj rétorická chyba- ach!- keď už tak chybná argumentácia, nie?) Že prečo som sa zapojil do diskusie? Lebo som registroval z Vašej strany podlý postup- to je všetko. Je to dosť jasné? Myslím že je. (Veď aj voči mne už začínate útočiť takým istým spôsobom.) Žite si krásne!

Cibrinka
April 1, 2015

Rétorika, vážený nick, je nauka o verbálnom prejave. Ak som použil výraz rétorická chyba, je z kontextu jasné, že sa dopúšťate argumentančnej chyby - známe logické klamy v prejavoch s cieľom manipulovať s čitateľom alebo oponentom.
Samozrejme, môžete sa aj naďalej usilovať o moju sebareflexiu. Len sa pritom neuchyľujte k zavádzaniu. Spomínate, že sa dopúšťam podlého postupu, no nepomenujete ho (napr. citáciou). Tvrdíte, že moja odpoveď je smiešna, no nikto sa jej nesmeje a tvrdíte, že sa vykrúcam, no nakoniec vy sa vykrútite z diskusie tušiac, že Vám hrozí argumentačný výprask.

Pridaj komentár

Rubriky

Hľadaj

O Zošitoch humanistov

Všetky preklady sú dielom Rastislava Škodu, ak nie je poznamenané inakšie.

Radi uverejníme originálny článok slovenského autora alebo preklad zaujímavého článku z oblasti humanizmu a preľudnenia.

Staré čísla ZH ako aj knihy bývalého vydavateľstva Rastislav Škoda si možno zakúpiť na stránke humanistického kníhkupectva www.alternativa-antikvariat.sk.
Adresa: Vladislav Marušic – ALTERNATÍVA, Za hradbami 18, 902 01 Pezinok
Telefónne číslo: 0903 266 221
E-mail: info@alternativa-antikvariat.sk

Vydáva:
Rastislav Škoda
J. Stanislava 8/73
841 05 Bratislava
Telefónne číslo: 0940 346 296
E-mail: rastskoda2@gmail.com

Technická spolupráca: Ján Parada

Archív podľa dátumu