Katolíci sa musia zastať ateistov

Monday, 7 December 2015 | Zošity humanistov č. 106

Brendan O’Neill

V súčasnosti majú ateisti s kresťanmi to spoločné, že ich na mnohých miestach sveta rovnako prenasledujú pre ich presvedčenie. Musia sa zjednotiť na požiadavke slobody vyznávať svoje viery – nech sú akékoľvek.

Treba uznať, že začiatok 21. storočia nebol érou bezstarostnej harmónie medzi kresťanmi a ateistami. Začiatkom nového milénia sa hašterenie medzi veriacimi a nevercami, ktoré dunelo v diaľke už storočia, stalo mainstreamom (všeobecným názorom).

Čo bolo kedysi len vojnou slov v zaprášených knihách, stalo sa predmetom aktuálnych polemík. Každodenné témy od nosenia krížikov v práci po zneužívanie detí v katolíckej cirkvi – ani nehovoriac o manželstve homosexuálov – svedčia o tom, že vzduch medzi zbožnosťou a bezbožnosťou je dnes horší, ako býval v minulosti. Je čas skončiť tieto šarvátky. Momentálne je oveľa dôležitejšie to, čo kresťanov a ateistov spája, ako to, čo ich rozdeľuje.

Majú spoločného nepriateľa: intoleranciu – zúriacu, krvavú intoleranciu. Dnes nás nesužuje obsah kresťanskej alebo ateistickej viery – dnes ide o právo veriť alebo neveriť, a to bez obáv z prenasledovania.

Pred mesiacom sa stal Ananta Bijoy Das tretím ateistickým blogerom, zavraždeným v Bangladéši tohto roku. Pán Das, 32-ročný bankový úradník, bol rozsekaný na kusy na ceste do práce len zato, že sa priznal k svojmu ateizmu na portáli Mukto-Mona, sekularistickom blogu, venujúcom sa šíreniu „vedy, racionalizmu, humanizmu a voľnej myšlienky“. Zato dostal od islamistov početné hrozby zabitia.

Intolerancia nemôže byť otvorenejšia a brutálnejšia: zabiť niekoho mačetou za to, čo si myslí, čo vraví, v čo verí – alebo inakšie, za to, čo odmieta veriť. Das bol neuveriteľne odvážny, hoci poznal riziko postavenia byť ateistom v Bangladéši.

Vo februári na smrť dosekali zakladateľa Mukto-Mony, Avijita Roya. A v marci zabili mäsiarskymi nástrojmi Washiqura Rahmana, ďalšieho blogera. Krviprelievanie v Bangladéši je len ďalšia extrémna verzia rastúcej perzekúcie ateistov v islamskom svete. Na teritóriu ISIS neprežije neverec päť minút. No aj v menej psychotických štátoch sú ateisti oficiálne prenasledovaní a neoficiálne zastrašovaní.

V Saudskej Arábii bol bloger Raif Badawi vo väzení od roku 2012. V januári 2015 dostal prvých 50 z 1 000 palíc, na ktoré bol odsúdený za „urážku islamu“. V Egypte odsúdili na 3 roky väzenia 21-ročného študenta zato, že sa na facebooku priznal k ateizmu. Polícia tam zatvorila „ateistickú“ kaviareň, označiac ju za „miesto zbožňovania diabla“. V Turecku bola zablokovaná webová strana prvej Ateistickej organizácie, pretože „urážala náboženské hodnoty“.

Početné krajiny majú voči ateizmu diskriminujúce zákony. Napr. v Alžírsku nie sú prípustné zmiešané manželstvá ateistov s moslimkami (samozrejme aj obrátene).

Ak to znie známo, je to preto, lebo to odzrkadľuje skúsenosti druhej prenasledovanej skupiny obyvateľstva, skutočne najprenasledovanejších veriacich: kresťanov. Intolerantní moslimovia umlčujú aj kresťanov. V Saudskej Arábii dočasne pracuje veľa Filipíncov, ktorí sú spravidla katolíci. Je im zakázané praktizovať svoje náboženstvo a modliť sa smú len potajomky v internetových kaviarňach.

V Bangladéši sú vystavení strašným násilnostiam až biblických rozmerov nielen ateisti, ale aj kresťania. V posledných rokoch sme boli svedkami hromadného vypudzovania kresťanov z irackých miest a nevídaných verejných popráv kresťanov v Iraku, Sýrii a Líbyi. Vo väčšine štátov Stredného východu nie sú už kresťania bezpeční.

Niektorí západní sekularisti ponúkli kresťanom na Strednom východe solidaritu. Národná sekulárna spoločnosť Spojeného kráľovstva hlasne odsúdila „religiózne čistky“ a výčiny „nevysloviteľnej bigotnosti“ proti kresťanom v Iraku.

Aj pre kresťanov prišiel čas, keď sa musia zastať ateistov, prenasledovaných pre obsah ich svedomia.

Cirkvi musia teraz robiť niečo, čo na prvý pohľad vyzerá veľmi čudne: jednoznačne a hlasne brániť právo neveriacich na odmietania Boha, zosmiešňovanie biblie a kritizovanie kresťanstva.

Je pravda, že v posledných rokoch niektorí západní sekularisti, najmä hnutie Nových ateistov, zaujali gavalierske stanovisko k náboženskej slobode. Osvojili si osvietenský názor Johna Locka, ktorý pozdvihol práva náboženských skupín veriť čokoľvek bez hrozby verejného odsúdenia a v prospech pripustenia aj duchárskych historiek, ale hlavne rovnoprávnosti zákonov, takže sa nemôže žiadať zatvorenie katolíckych agentúr adopcie detí a náboženských škôl.

Dnes, keď na Východe bojujú aj ateisti aj kresťania za svoje práva a životy, treba dúfať, že západní sekularisti znovuobjavia význam tolerancie, obrany slobody svedomia dokonca aj tých, s ktorými hlboko nesúhlasíte.

Aj kresťania by mali poháňať loptu prepotrebnej solidarity medzi veriacimi a neveriacimi. Na tom, že ateisti sa od vás líšia v názore na mnohé morálne otázky, nesmie záležať. V otázke najvyššieho morálneho zákona našej doby – práva všetkých veriť a hovoriť tak, ako sa komu páči, bez hrozby trestu zo strany štátu alebo násilia zo strany davu – musia byť kresťania a ateisti jednotní.

Prameň: Brendan O’Neill, Catholics must stick up for atheists, Catholic Herald, 10. 6. 2015.

Autor je ľavičiarsky britský žurnalista-provokatér, píšuci aj pre katolícke časopisy.

tags , , ,

14 Comments to Katolíci sa musia zastať ateistov

humanista
December 15, 2015

Parafrázujem jedného moslimskeho teológa: Ak by neboli zabíjaní odpadlíci jednotlivých náboženstiev, náboženstvá by už neexistovali.

Cyprian Cibrinka
December 21, 2015

Čo je ateizmus? Ateizmus je viera - že boh neexistuje.
A čím je naplnený ateizmus? Tu sa ateizmus výrazne líši od kresťanstva. Ateizmus je naplnený len nenávisťou a zosmiešňovaním. Neprináša nič hodnotné. Prečo sa zastávať ateistov? Iba preto, že sú ľudské bytosti. Nie pre ateizmus. Ak však ateisti provokujú, prečo plakať nad oprávnenou reakciou dotknutých? Charlie Hebdo je príkladom dôsledkov egoistickej slobody zraňujúcej iný svetonázor. Ateisti z Charlie Hebdo si nezaslúžia väčšiu ľútosť ako padlí hitlerovskí vojaci na frontoch svetových vojen. Ateisti majú právo neveriť a svoju nevieru si zdôvodňovať. no nemajú právo zosmiešňovať kohokoľvek.
Má teda Cirkev niečo robiť pre slobodu slova ateistov? Má - pretláčať Vatikánske zmluvy o výhrade vo svedomí. Tie totiž posilňujú individuálne práva aj ateistov - právo neveriť.

Rastislav
December 24, 2015

Pán Cibrinka,
Veľmi ma mrzí, že váš názor na krvavý kúpeľ v Charlie Hebdo je názorom nielen moslimských teroristov a fundamentalistov, ale aspoň do určitej miery aj pápeža Františka: Cestou na Filipíny síce povedal, že „sloboda vyznania a sloboda slova sú základné ľudské práva. Každý z nás má nielen slobodu a právo, ale aj povinnosť povedať, čo si myslí, pre obecné dobro. No nikto nemôže urážať, válčiť alebo zabíjať v mene svojej viery alebo svojho Boha. Zabíjanie v mene Boha je úchylka.“
Preto dodal: „Nie je možné provokovať, nie je možné urážať vieru druhých, nie je možné robiť si z viery druhých žarty.“ Ponúkol príklad: „Ak môj dobrý priateľ Gasparri vysloví nejakú nadávku na adresu mojej matky, musí čakať, že mu dám jednu päsťou. To je normálne. Neslobodno si zahrávať s náboženstvom druhých.“ Tento pápežov výrok je veľmi problematický.
Ako by nehovoril pápež. Mlátiť niekoho päsťou za slovnú urážku znie nekresťansky. Tak to robia neveriaci a hrešiaci kresťania. Ako to môže pápež považovať za normálne? Kam se podelo Ježišovo „Kto po tebe kameňom, ty po ňom chlebom?“ To, čo hlása pápež, je starozákonné „Oko za oko, zub za zub“. V súvislosti s Charlie Hebdo, kde džihádisti popravou trestali urážku proroka Mohameda, je akékoľvek porovnávanie neprípustné, pretože zaváňa pochopením, či dokonca schvaľovaním teroru. Ako náboženská autorita sa mal pápež obrátiť na džihádistov a vyzvať ich, aby nevraždili, pretože to ani ich Boh nechce.
Dôležité je, že moslimovia z mnohých miest na svete masaker v Paríži odsúdili, lebo pochopili, že sa protiví moslimskej viere a keby takú niekto kázal, bola by to beštiálna, zvrhlá, úchylná, priam diabolská viera. Aj to mal pápež domyslieť.
Na jedinej rovine možno s pápežom súhlasiť. Vlani podpísal v Istanbule výzvu, aby „noslimovia a kresťania spolupracovali v záujme spravodlivosti, mieru a rešpektu pre dôstojnosť a práva každého človeka.“ Úcta medzi náboženstvami je jeho veľká téma.
Výrok o slobode slova a zároveň o nemožnosti robiť si z náboženstva žarty (nemožnosť pre Západ neprijateľná) má byť zrejme iba apelom: Neurážajte moslimov. Ani kresťanov, židov a ďalších veriacich. Potiaľto by to išlo. Ale príklad s päsťou do zubov bol úplne mimo, znamená neprijateľné pochopenie, ba dokonca posvätení násilia proti slovu, vtipu. Záver? Papež je omylný. Nechápe podstatu slobody slova. Nechápe, že táto sloboda nás bráni pred nerovnosťou a zotročením. Aj pred pápežom.
Autor: Martin Fendrych, http://nazory.aktualne.cz/komentare/papez-frantisek-a-charlie-hebdo-mylny-vyrok-o-svobode-slova/r~0da760109f5011e4a7d8002590604f2e/
*
Pán Cibrinka, kde je tu nenávisť, zosmiešňovanie alebo provokácia?
Ostatne si myslím, že za porovnanie redaktorov z Charlie Hebdo s Hitlerovými vojakmi by vás mal štátny zástupca pohnať pred súd.

Jan M
December 28, 2015

Spolupracovat s veriacimi vseobecne je dlhodobo nemozne. Jedine co sa da je ich ignorovat. Militantny ateista nemoze spolupracovat z ludmi ktorych nevedie logicky usudok ale nejaka sila, alebo co to je za svinstvo, nejaky ujo z hlavou kona a podobne kecy.

Cyprian Cibrinka
January 3, 2016

Pán Rastislav!
Pápež nikoho nevyzýva na mlátenie päsťou. Pápež popísal mechanizmus vzniku hnevu a následných reakcií. Denník ChH onoho času zverejnil karikatúry na adresu židovského náboženstva a stálo to miesto karikaturistu. Nevšimol som si, že by ste Vy osobne vyslovil kritiku za prenasledovanie karikaturistu. Podobne aj Irán onoho času zverejnil karikatúry holokaustu a EU aj USA si nedávali servítky pred ústa. Podobne aj Vy ste mi už dali ban na týchto stránkach vraj za vulgárne vyjadrovanie, napriek tomu, že vulgarizmy som nepísal - ban ste mi dali iba za napísanie príspevku, ktorý Vás usvedčoval z omylu a zavádzania.
Je to pár dní dozadu, že západný politik dostal 5000 eurovú pokutu za vyslovenie slobodného názoru, za jednu krátku vetu - homosexualita je ohavnosť. Spomeňte si na hystériu Dawkinsa, ktorý pri návšteve Benedikta XVI. besnil za vtipné a trefné poznámky vtedajšieho pápeža.
Karikatúry ChH boli urážajúce. Vyjadril sa tak aj súčasný najznámejší a zároveň názorovo najvplyvnejší slovenský sekulárny humanista Chmelár. A ešte Vám pripomeniem, ako sekulárni humanisti pred pár mesiacmi trestne stíhali autorov šotu k referendu o rodine, bránili AzR vystupovať v televízii…a Vy ste mlčali.

Niekedy mám pocit - a nielen ja, ale aj iní rozhľadení ateisti - že ateisti majú problém s hranicou, kde končí slušnosť a odkiaľ začína neslušnosť.

Cyprian Cibrinka
January 3, 2016

Ten dodatok na konci Vášho príspevku som čítal až na koniec. Takže ho zacitujem:
“Ostatne si myslím, že za porovnanie redaktorov z Charlie Hebdo s Hitlerovými vojakmi by vás mal štátny zástupca pohnať pred súd.!
A pre lepší prehľad zacitujem aj sám seba: “Ateisti z Charlie Hebdo si nezaslúžia väčšiu ľútosť ako padlí hitlerovskí vojaci na frontoch svetových vojen.”

Hitlerovskí vojaci mali plné zuby vojny, boli donútení bojovať a nič nezmenšuje ich ľudskú hodnotu a ani to, že bojovali na strane porazených. Aj hitlerovskí vojaci boli ľudské bytosti rovnako ako karikaturisti, s prácou nesúhlasím. Zdá sa, že sa ničím neodlišujete od teroristov v ChH, pretože rovnako ako oni ste ochotní terorizovať oponentov za vyslovenú ľútosť. Lebo sa to teraz dotýka akéhosi sekulárneho humanizmu. Je nejaký principiálny rozdiel dať niekomu päsťou za slobodne vyslovený názor alebo ho poslať do väzenia? Dopúščate sa toho istého porušovania práva na slobodu prejavu.
Ak máte podozrenie, že sa dopúšťam trestného činu, máte povinnosť utekať za súdruhom štátnym zástupcom a dajte mu moju IP adresu. Podľa nej ma polícia za pár sekund zistí a môže ma pozvať na vysvetlenie. Kľudne to urobte. Aby ste to mali napísané jasnejšie, tak to zadupľujem:
Ľudská hodnota karikaturistov z ChH, Vás alebo akéhokoľvek sekulárneho humanistu a radového vojaka Wehrmachtu je rovnaká - zo svojej podstaty. Všetci sú, ste , sme ľudskými bytosťami.

Cyprian Cibrinka
January 3, 2016

Vážený pán Ján!
Ak máte problém dlhodobo spolupracovať s veriacimi, pripomínam Vám, že aj ateizmus je len vierou a ateisti rovnako svoj ontologický postoj majú podopretý vierou v neexistenciu božiu - bez dôkazov. Teraz mi prezraďte, s kým ste vôbec schopný spolupracovať? Hm??? Neviem, ako dlho ste už na úrade práce, keď tvrdíte, že sa veriaci neriadia logickým úsudkom. Je logické byť ateistom a súčasne nevedieť dôveryhodne vyvrátiť božiu existenciu? Váš ateizmus nemá logiku. Je len vierou.

Lemmy
January 3, 2016

Na základe akých kritérií je Chmelár najvplyvnejší? Kto to okrem Cibrinku tvrdí?

Lemmy
January 3, 2016

Ateizmus nie je viera, je to reakcia na teizmus.

Cyprian Cibrinka
January 3, 2016

Je to môj osobný názor, s ktorým nemusíte súhlasiť.
Patrí k najžiadanejším politológom do diskusných relácií v médiách. Myslím, že je bezkonkurenčne najžiadanejší pre svoju brilantnú rétoriku a excelentný rozhľad presahujúci do širokého množstva tém.
Je podľa mňa jediný politik, ktorý šiel do politiky s víziu sekulárneho humanizmu.
Je žiadaným rečníkom na zhromaždeniach spoločnosti Prometheus a jeho prednášky zaujmú.
Je mimoriadne plodný spisovateľ a bloger (Pokúste sa spísať všetky jeho blogy vrátane fcb - lebo jeho statusy sú hodné označenia blog.
Jeho fcb má cez 10 000 fanúšikov a jeho diskusie sú živé.
Má široké politické kontakty aj medzi politikmi v zahraničí, vrátane tých najvýznamnejších, napr. Merkelová.
Je aktívnym človekom v kultúre a verejnom živote.
Mňa osobne nenapadá žiadny ekvivalent, nikto, ktoho by som k nemu pripodobnil. On sám sa za ateistu nepovažuje, tvrdí, že je deista a stotožňuje Vesmír s bohom - z môjho pohľadu sú to varianty ateizmu.

Cyprian Cibrinka
January 3, 2016

Môžete si namýšľať, že ateizmus nie je viera a prehliadať, že ateisti bez dôkazu veria v ideu neexistencie bohov.
Ateizmus je uvedomelý postoj k pôvodu bytia a jeho zmysluplnosti s kľúčovým vyhranením sa v otázke existencie bohov - keďže svoj postoj nemá podopretý dôkazom, je to hypotéza neoverená a teda je vierou. Zakladá sa na téze odmietajúcej bohov a tá sa prijíma ako pravdepodobne pravdivá.

Cyprian Cibrinka
January 3, 2016

Inak dám sem takú zaujímavosť. Viete, že v sekulárnom Francúzsku nesmiete svojej svini dať meno Napoleon? Je to urážka a je trestná. Veru až do takýchto absurdít sa rozvinul ateizmus a humanizmus v osvietenskom Francúzsku. Trestať človeka v 21. storočí za to, že si pomenuje svoje prasa podľa svojej ľubovôle.
Premýšľam, ako by asi dopadol protest nahých chovateľov v štýle pojašených FEMENiek… Ak by sa odvážili vyšpiniť na pamätník Napoleona…

Lemmy
January 3, 2016

Toto je veľmi hlúpa veta, ktorú vymysleli hlúpi teisti proti ateistom: „ateisti bez dôkazu veria v ideu neexistencie bohov“. Teisti čosi tvrdia bez dôkazu. Ateisti akurát ich vieru, ktorú nevedia rozumne obhájiť, odmietajú.

Cyprian Cibrinka
January 3, 2016

Viete Lemmy, ak niekto nechce jesť mäso, nebude stavať bitúnky len preto, aby dokázal verejnosti, že ich nepotrebuje a nezabíja v nich žiadne zvieratá.
Ateisti robia viac - stavajú si kostoly a zasväcujú diablov, stavajú im sochy, vytvárajú štruktúry s celosvetovou pôsobnosťou, vydávajú periodiká a knihy… Nie, nemáte pravdu - ateizmus nie len odmietanie bohov. Ateizmus prerástol z ontologického postoja do finančne náročného hnutia podnecujúceho k nenávisti. Bezpečnostné opatrenia na tejto planéte vyvolané odozvou na vaše nenávistné snahy, vyhlásenia a prenasledovania stáli niekoľkonásobne viac peňazí ako príspevky na cirkvi. Ste najdrahším svetonázorom a pritom nepomáhate ľuďom v núdzi, neprevádzkujete žiadnu charitu, iba ničíte hodnoty a v ľuďoch vyvolávate samovražedné sklony. Váš sekulárny humanizmus je utopený v gigantickom oceáne krvi nevinných. Žiadna vojna a žiadna katastrofa si do dnešných dní nevyžiadali toľko ľudských obetí ako spoločenské systémy motivované filozofickým ateizmom.

Pridaj komentár

Rubriky

Hľadaj

O Zošitoch humanistov

Všetky preklady sú dielom Rastislava Škodu, ak nie je poznamenané inakšie.

Radi uverejníme originálny článok slovenského autora alebo preklad zaujímavého článku z oblasti humanizmu a preľudnenia.

Staršie čísla Zošitov humanistov, ako aj knihy bývalého vydavateľstva Rastislav Škoda, si možno zakúpiť na stránke humanistického kníhkupectva Váš antikvariát.
Adresa:
Vladislav Marušic – ALTERNATÍVA
Za hradbami 18
902 01 Pezinok
Telefónne číslo: 0903 266 221
E-mail: info@vasantikvariat.sk

Vydáva:
Rastislav Škoda
J. Stanislava 8/73
841 05 Bratislava
Telefónne číslo: 0940 346 296
E-mail: rastskoda2@gmail.com

Technická spolupráca: Ján Parada

Archív podľa dátumu