Čo má vedieť mladý muž

Tuesday, 18 September 2018 | Zošity humanistov č. 117

Robert Littell

Odborne pozerajúc z obloka vidím predmet – možno aj obeť – diania, nebezpečne usadenú vo vidlici starého orecha asi 4,5 metra od zeme. Mám vybehnúť von a povedať mu, aby zišiel dolu? Alebo ho mám nechať tak v nádeji, že vyššie sa šplhať nebude, alebo dúfajúc, že ak pôjde vyššie, nespadne.

Pravdepodobne je všetko v poriadku. Takže ho nejdem obťažovať. Lezenie na stromy je jedna z vecí, ktorej sa naučil sám. Nie je veľa takých vecí, ktoré mu urobili radosť tým, že sa ich naučil sám. Väčšina vecí, ktoré sa odteraz bude učiť, mu bude vtĺkaná a vtlčená do hlavy – latinčina a história, gramatika a matematika až po binomickú poučku.

Nemám starosti o jeho postup na rebríku vzdelania zo strednej alebo internátnej strednej školy na vysokú školu, a z nej na právnickú alebo lekársku fakultu. Znie temer neuveriteľne, že tento mladý dvojnožec, ktorý sa teraz škriabe na orech, bez nejakej osobitnej námahy z mojej alebo svojej strany čoskoro absolvuje univerzitu, resp. dosiahne aj titul PhD. – čo je skoro isté. Ak raz položí svoje ruky na najnižšiu priečku tohto starého rebríka, začne sa výchovná stránka jeho života starať sama o seba.

Situácia je celkom iná, pokiaľ ide o mňa; to je oveľa viac, ako je škriabanie sa na stromy. Nikdy som nepočul o škole alebo gymnáziu, ktoré by dávalo kurzy v škriabaní sa na stromy.

Ľudský život je plný užitočných úspechov a odmeňujúcich skúseností typu lezenie po stromoch – podobá sa tomu prednáška pred obecenstvom alebo postarať sa o seba pri táborení. Existujú schopnosti, zručnosti a návyky, ktoré mi pripadajú aspoň také užitočné ako ovládanie skloňovania či dátumy veľkých vojenských bitiek (ak sa niekto má stať sebestačnou dokonalou ľudskou bytosťou); možno oveľa cennejšie. Čo sú tieto schopnosti, zručnosti a návyky, ktoré má mať každý muž, aby bol úplný, dokonalý a sebestačný? Kde ich môže získať, kedy a ako?

Vráťme sa k tomu 7-ročnému lapajovi v korune orecha, ktorý je teraz už asi 9 metrov nad zemou. Keď si nestranne pridám k mojim schopnostiam jeho iné schopnosti ako šplhanie po stromoch, vychádza mi, že nevie počítať peniaze alebo vydávať drobné, že si nevie zaviazať šnúrky na topánkach, a že bude hladný, ak ostane sám aj v dobre zásobenej kuchyni.

Na druhej strane udivuje, že dokáže predviesť zo skokanskej dosky prekvapujúco salto vzad, že vie hovoriť a porozumie základnej nemčine, že sadne k pianu a zahrá len s pár chybami niektorý Mozartov menuet.

K tomuto nepatrnému priehrštiu schopností a činov treba pridať iné, veľa iných, kým sa chlapec dostane aspoň na cestu k sebavedomej sebestačnosti. Neberúc do úvahy nijaké formálne predmety záujmu, musí sa učiť:

Plávať, narábať so zbraňami, hovoriť na verejnosti, variť, písať na písacom stroji, jazdiť na koni, riadiť auto, tancovať, piť a dobre hovoriť aspoň jedným cudzím jazykom.

Zoznam nie je ukončený; bol by som rád, keby chlapec získal tucty ďalších mentálnych a fyzických schopností. Niektoré z nich získa počas samotného rastu; iné získa ťažšie ako dôsledok tlaku dospievania; budú aj také, ktorým by sa rád vyhol. A bude prípadne potrestaný, že niektoré vynechal. Bežná výchova, hoci niekedy drahá, nezaručuje mu získanie základných schopností, a niektoré sa lepšie učia po skončení „vzdelávania“. Presahuje moje možnosti pokračovať v zozname schopností jeho rúk, očí, uší a mozgu, ktoré budú narastať, prehlbovať sa a dozrievať, ako sa z neho bude stávať vyspelá ľudská bytosť.

Môžete sa ma spýtať, ako podrastie mladý muž, ak sa naučí narábať so zbraňami? Alebo, ak bude vedieť variť a piť (mierne aj silnejšie alkoholické nápoje)?

Trpezlivosť… pýtam sa, čo sú tieto veci, ktoré má vedieť každý civilizovaný, inteligentný a vzdelaný mladý muž; uvedomte si, že mám na mysli pohľad na schopnosti zvonku, a nie ich vnútorné ovládanie. A skôr tieto neškolské aktivity ako prúdy latinčiny a gréčtiny, sociálnych vied a revolučnej poézie či základov včelárstva, ktoré od jaslí až do seniorského veku budú zavlažovať, ale nezanesú sito, ktorým je jeho myseľ.

A tak ma nechajte opustiť túto horu modernej výchovy, hroziacu zatieniť túto diskusiu. Nechajte ma spomenúť len raz Johna Deweya¸ inteligenčný kvocient a Daltonov plán; už sa k tým témam nevrátim.

Priemerná stredná alebo internátna stredná škola nie je moderná, a dá vášmu synovi a môjmu špuntovi okrem formálneho vzdelania ešte formálnejší šport: jeden ho chce dostať na vyššiu strednú školu, druhý z neho urobí osobitne odpornú formu pseudoatletického patriotizmu. Ak ako rodičia nedoplníme to, čo dáva bežná škola, vyjde z nej náš syn len ako kresťanský burzový maklér s abnormálnymi hodnotami telesných výkonov. Ak chceme, aby naši synovia vedeli riadiť auto, vedeli plynulo hovoriť po francúzsky, aby vedeli hrať na piane, opraviť zlomenú nohu na stoličke a úspešne vydražiť koňa na aukcii, musíme sa pozrieť mimo škôl a kolégií. Ďalej tvrdím, že kto neovláda tieto veci, nie je úplne vzdelaný.

Zoznam neobsahuje salónne triky ako hrať na ukulele, nejakým spôsobom veštiť, alebo preukázať znalosti úpravy Encyklopédie Britannica, resp. návodu, ako sa stať úspešným obchodníkom po 10 lekciách.

Zoznam neobsahuje ani špeciálne schopnosti, potrebné pre budúceho muža v jeho postavení či povolaní, pričom myslím najmä na posilnenie jeho charakteru, čo sa spravidla získava ako vedľajší produkt nejakej inej činnosti alebo stavu.

Spomínané vedomosti urobia život mladého muža bohatším a aj šťastnejším, a to tým, že mu umožňujú dolovať vo vlastnej zlatej žile.

Niektoré schopnosti zbavia svojho nositeľa ťažkostí, iné mu prinesú uspokojenie a radosť, ďalšie mu pomôžu vyvarovať sa nebezpečenstva, a ešte iné ho zbavia zvieracieho strachu. Niektoré sú elementárne a zaručene isté, iné sú zriedkavé a neisté, a takmer nikto sa o ne ani nepokúša.

Náš mládenec je práve na ceste stať sa sebestačným dokonalým mužom. Ak vynecháme z našich úvah všetky formálne pripomienky, musí sa naučiť: plávať, narábať so zbraňami atď. Pozri vyššie.

Je nad moje možnosti urobiť zoznam týchto schopností a kontrolovať ho; sú to schopnosti rúk, očí, uší a mozgu, ktoré nechajú dozrieť mládenca na vyspelú ľudskú bytosť.

 


Poznámka prekladateľa:

Silne skrátené. Čitateľ ľahko pochopil, že pod rozvíjajúcou sa dokonalou ľudskou bytosťou myslel autor príslušníka rodovej (anglickej) alebo finančnej (americkej) šľachty.

Prameň: Robert Littell, What the Young Man Should Know, Harper’s Magazine, marec 1933.

tags , ,

Zatiaľ bez komentárov.

Pridaj komentár

Rubriky

Hľadaj

O Zošitoch humanistov

Všetky preklady sú dielom Rastislava Škodu, ak nie je poznamenané inakšie.

Radi uverejníme originálny článok slovenského autora alebo preklad zaujímavého článku z oblasti humanizmu a preľudnenia.

Staršie čísla Zošitov humanistov, ako aj knihy bývalého vydavateľstva Rastislav Škoda, si možno zakúpiť na stránke humanistického kníhkupectva Váš antikvariát.
Adresa:
Vladislav Marušic – ALTERNATÍVA
Za hradbami 18
902 01 Pezinok
Telefónne číslo: 0903 266 221
E-mail: info@vasantikvariat.sk

Vydáva:
Rastislav Škoda
J. Stanislava 8/73
841 05 Bratislava
Telefónne číslo: 0940 346 296
E-mail: rastskoda2@gmail.com

Technická spolupráca: Ján Parada

Archív podľa dátumu